Regulamin oceniania zachowaniaSzkoły Podstawowej nr 2 w Kórniku jest zgodny z rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów szkołach publicznych.
Regulamin jest zbiorem szczegółowych zasad oceniania zachowania w klasach IV – VI Szkoły Podstawowej nr 2 w Kórniku. Regulamin został opracowany przez zespół nauczycieli II etapu edukacyjnego.
§ 1
Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności: 1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia; 2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej; 3) dbałość o piękno mowy ojczystej; 4) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób; 5) kulturalne zachowanie się w szkole, szacunek dla innych, dbałość o honor i tradycje szkoły. § 2
Roczną i śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali: 1) wzorowe; 2) bardzo dobre; 3) dobre; 4) poprawne; 5) nieodpowiednie; 6) naganne,
§ 3
Poniżej wyszczególniono karygodne przewinienia ucznia kwalifikujące go do otrzymania oceny nagannej. Jeżeli uczeń dopuści się jednego z wymienionych przewinień z uzyskanej ilości punktów odejmuje mu się 20 punktów. Każde następne karygodne przewinienie skutkuje oceną naganną.
Karygodne przewinienia 1. Wagaruje – samowolnie opuszcza zajęcia lekcyjne powyżej pięciu pojedynczych godzin z jednego przedmiotu lub trzech pełnych dni. 2. Celowo niszczy mienie szkoły: budynek, sprzęt szkolny, pomoce dydaktyczne, elementy wystroju. 3. Wulgarnie odnosi się do nauczycieli, pracowników i rówieśników. 4.1 Zachowuje się agresywnie zagrażając zdrowiu lub życiu kolegów i pracowników szkoły. 4.2 Ulega nałogom: picie alkoholu, palenie tytoniu, narkotyki. 5. Wyłudza pieniądze, kradnie.
§ 4
Za spełnienie warunków wymienionych poniżej uczeń otrzymuje punkty. Suma uzyskanych punktów decyduje o otrzymaniu jednej z pozostałych ocen zachowania. Oceny ustalane są zgodnie z następującą skalą:
48 i wyżej - wzorowe 47 - 36- bardzo dobre 35 – 25 - dobre 24 – 14- poprawne 13 – 0 - nieodpowiednie
Szczegółowe kryteria iliczba możliwych do uzyskania punktów:
1.1 nosi dzienniczek i notes do zarządzeń dyr. szkoły: a) 0-2 braków – 2 p b) 3,4 braki - 1p c) powyżej 4 braków – 0p 1.2 usprawiedliwia na bieżąco nieobecności – w terminie dwóch tygodni . Za posiadanie pojedynczych 1-5 godzin nieusprawiedliwionych 0 p 1.3 przynosi zeszyty, podręczniki, przybory wskazane przez nauczyciela: a) 0-2 braków – 2 p b) 3,4 braki - 1p powyżej 4 braków – 0p 1.4 Nie spóźnia się na zajęcia lekcyjne: a) 0 -2 spóźnień – 2pkt b) 3 – 2 spóźnień – 1 pkt.więcej – 0 pkt. 1.5 wykonuje polecenia nauczyciela: a) brak uwag – 3p; b) jedna uwaga – 2p; c) dwie uwagi – 1p d) więcej – 0p Np. 1) terminowe oddawanie sprawdzianów 2) wywiązywanie się z obowiązków dyżurnego 3) niewykonanie powierzonego zadania (uczeń sam się zgłosił, wyraził zgodę) – np. wykonanie gazetki ściennej, plakatu, przyniesienie pomocy na lekcję 4) inne 1.6 Przynosi podpisy rodziców pod zarządzeniami, komunikatami i uwagami dyrektora i nauczycieli a) 0 - 2 braków – 2 pkt, b) 3,4 braków - 1 pkt c) powyżej 4 braków – 0 p Dotyczy komunikatów i zarządzeń, które na pewno powinny dotrzeć do rodzica (informacje o dyżurach nauczycielskich, wywiadówkach, uwagi, prośby o przybycie rodzica. 2.1 Uczestniczy w szkolnych zajęciach pozalekcyjnych. Wymagana frekwencja 75% - 0 lub 2p 1 koło – 1 pkt. 2 koła – 2 pkt. 3 i powyżej – 3pkt. 2.2 Wykazuje się pracą (świetlica szkolna, spółdzielnia uczniowska, samorząd szkolny i klasowy) lub uczestniczy w organizowaniu imprez szkolnych, klasowych, środowiskowych, sprzątaniu świata, zbiórce surowców wtórnych : a) 1 impreza – 1 p, b) maksymalnie - 5 p 2.3 wykazuje troskę o wystrój klasy i szkoły: gazetki, dekoracje: a) jedno działanie – 1p b) dwa – 2 pkt; c) przez cały semestr – 3 pkt 2.4 Bierze udział w konkursach wiedzy i artystycznych. Punkty otrzymuje uczeń, który w konkursie szkolnym:- wiedzy uzyskał przynajmniej 50% punktów, - w artystycznym - miejsca lub wyróżnienia a) 1 konkurs – 1 pkt b) maksymalnie - 5 pkt, Punkty otrzymuje również uczeń, który w wyższym etapie zajął I, II, III miejsce lub wyróżnienie 2.5. Bierze udział zawodach sportowych: a) 1 zawody – 1 pkt b) maksymalnie - 5 pkt 2.6 Bierze udział w programach artystycznych (akademie, przedstawienia teatralne) a) 1 występ – 1 pkt. b) maksymalnie - 3 pkt. 3. Nie używa obraźliwych słów, sformułowań bądź gestów.- nietaktowne komentarze, przezwiska lub gesty w stosunku do nauczycieli i kolegów4. nie używa nietaktownych słów lub sformułowań wobec rówieśników - 0 lub 2 4.1 przestrzega zarządzeń dyrektora szkoły: a) nie przynosi przedmiotów: nóż, petarda, zapałki, zapalniczka, aerozol – 1p; b) podczas lekcji nie korzysta z telefonu komórkowego – 1pkt 4.2 Na co dzień stosuje strój, obowiązujący w szkole: a) nosi codziennie mundurek – 3p, b) 1 – 2 braki – 2p, c) 3 – 4 – 1p, d) 5 – 0 p 5.Taktownie i kulturalnie zachowuje się w szkole, okazuje szacunek innym: a) brak uwag – 10 pkt. b) jedna uwaga skutkuje obniżeniem o 1pkt. c) 10 uwag i powyżej – 0 pkt. Za sfałszowanie podpisu rodzica lub usunięcie uwagi nauczyciela odbieramy uczniowi 3p - rozmowy na lekcji, żucie gumy, rzucanie papierków, odmowa podania dzienniczka, zeszytu, bekanie, bójki, przepychanie, niszczenie dekoracji, toreb i odzieży kolegów, zabieranie przyborów, brudzenie odzieży lub rzeczy osobistych. - gra w piłkę, jazda rowerem, rzucanie śniegiem podczas przerw- niegodne zachowanie podczas uroczystości szkolnych (w trakcie śpiewania hymnu, wprowadzania i wyprowadzania sztandaru) 6.2 taktownie i kulturalnie zachowuje się w szkole: brak uwag – 3p; 1 uwaga-2pkt; dwie – 1pkt; więcej – 0 pkt; Za sfałszowanie podpisu rodzica lub usunięcie uwagi nauczyciela uczeń otrzymuje 0 p
Za pojedyncze działania, które wykraczają poza limit przydzielonych punktów można przyznać dodatkowe punkty: - po 1 pkt. za każde udokumentowane działanie ucznia, - 5 pkt. za opiekę nad hodowlami szkolnymi lub pracę w sklepiku przez cały semestr, - 5 pkt.za opiekę nad hodowlami szkolnymi podczas wakacji i ferii.
Nauczyciele sumiennie zapisują uwagi w Zeszycie uwag i pochwał. Wychowawca na koniec semestru każdą uwagę przyporządkowuje tylko raz odpowiedniemu punktowi. Ocena końcowo roczna jest wystawiona w oparciu o średnią sumę punktów uzyskanych za I i II semestr. Ocena naganna wystawiona za I i II semestr skutkuje naganną oceną końcowo roczną.