Przedmiotowy system oceniania obowiązuje we wszystkich klasach II etapu edukacyjnego. Elementy przedmiotowego systemu oceniania to: - kontrakt z uczniami, - wymagania edukacyjne, - wymagania programowe, - kryteria oceny obszarów aktywności ucznia, - sposoby gromadzenia informacji, - sposoby przekazywania informacji, - kryteria wystawiania oceny końcowej.
I. Kontrakt z uczniami IV - VI
1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
2. Ocenie podlegają wszystkie wymienione aktywności ucznia.
3. Prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, odpowiedzi ustne, zadania domowe są obowiązkowe. Praca klasowa - dłuższa wypowiedź pisemna na wybrany temat, pisana w czasie przynajmniej jednej godziny. Sprawdzian - pisemne sprawdzenie wiadomości obejmujące swym zakresem treści z większej części materiału. Kartkówka – pisemne sprawdzenie wiadomości obejmujące swym zakresem treści z trzech ostatnich lekcji, pisana na części powtórzeniowej lekcji (najwyżej 15 minut).
4. Termin i zakres prac klasowych i sprawdzianów jest podany z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
5. Jeżeli uczeń był nieobecny na pracy klasowej lub sprawdzianie z przyczyn losowych to powinien ją napisać w terminie trzech dni po powrocie do szkoły lub na najbliższej lekcji. W przypadku co najmniej tygodniowej nieobecności usprawiedliwionej termin ten przedłuża się do dziesięciu dni. Jeżeli usprawiedliwiona nieobecność jest dłuższa niż dwa tygodnie termin pisania pracy może być ustalony indywidualnie.
6. Nauczyciel jest zobowiązany oddać poprawiony sprawdzian w terminie dwóch tygodni.
7. Uczeń, który nie napisał pracy w uzgodnionym terminie otrzymuje ocenę niedostateczną.
8. Praca klasowa lub sprawdzian mogą być poprawione przez ucznia tylko jeden raz w terminie dwóch tygodni od oddania sprawdzonych prac i po swoich zajęciach lekcyjnych. Dokładny termin poprawy zostaje uzgodniony z wszystkimi poprawiającymi uczniami.
9. Poprawie podlegają prace, z których uczeń otrzymał ocenę 1, 2 lub 3.
10. Poprawa pracy klasowej lub sprawdzianu uwzględnia wymagania na wszystkie oceny.
11. Praca plastyczna, z której uczeń otrzymał ocenę niedostateczną może być poprawione przez ucznia tylko jeden raz w terminie do dwóch tygodni od oddania sprawdzonej pracy
12. Ocena uzyskana w wyniku poprawy pracy zostaje wpisana w dzienniku obok już uzyskanej.
13. Kartkówka jest niezapowiedzianą formą sprawdzenia wiadomości ucznia. Uczniowie nieobecni na kartkówce nie mają możliwości napisania jej w innym terminie.
14. Zadanie domowe to wykonanie pracy pisemnej wskazanej przez nauczyciela, przygotowanie do lekcji i przygotowanie materiałów potrzebnych do następnej lekcji. Uczeń ma prawo do zgłoszenia dwukrotnego braku zadania domowego w ciągu semestru. W przypadku nie zgłoszenia braku zadania domowego i stwierdzenia takiego faktu przez nauczyciela, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
15. Zadanie domowe może być ocenione w formie kartkówki lub odpowiedzi przy tablicy.
16. Uczeń nieobecny tydzień lub dłużej ma prawo do nie oceniania w ciągu trzech dni.
17. Na koniec semestru nie przewiduje się sprawdzianu zaliczeniowego ani poprawiania ocen.
II. Wymagania edukacyjne
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, którego wiadomości i umiejętności wykraczają poza program nauczania: - samodzielne podejmuje prace badawcze - korzysta z dodatkowych źródeł informacji i samodzielnie opracowuje referaty, prace literackie itp. - jest laureatem przedmiotowego konkursu wojewódzkiego lub konkursu ogólnopolskiego
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który w pełni opanował wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania i samodzielnie: - stosuje posiadane wiadomości i umiejętności w sytuacjach problemowych, - operuje pojęciami abstrakcyjnymi - rozwiązuje zadania nieschematyczne - łączy fakty w ciąg przyczynowo – skutkowy i wykrywa zależności, - werbalizuje swoje poglądy, podając rzeczowe argumenty
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanowałwiększośćwiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania: - stosuje posiadane wiadomości i umiejętności w sytuacjach typowych - rozwiązuje zadania i problemy typowe - łączy fakty w ciąg przyczynowo – skutkowy - werbalizuje swoje poglądy, - dokonuje porównań i analizy informacji
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanowałwiadomości i umiejętności niezbędne na danym etapie kształcenia i umożliwiające przyswajanie wiadomości i umiejętności niezbędnych do dalszego kształcenia: - rozwiązuje zadania najprostsze, przystępne i praktyczne - rozumie pojęcia i definicje, potrafi je wyjaśnić własnymi słowami - odtwarza pokazaną wcześniej sytuację
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który opanowałwiadomościi umiejętności w minimalnym stopniu, nieprzekreślające jednak możliwości dalszego kształcenia: - przy pomocy nauczyciela rozwiązuje proste zadania - zapamiętuje najprostsze fakty i wiadomości, - podejmuje próby włączenia się w działania edukacyjne, naśladuje pokazane sytuacje
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności przewidziane programem w stopniu minimalnym, a posiadane braki uniemożliwiają mu kształcenie na wyższym poziomie edukacyjnym: - nie spełnił wymagań na ocenę dopuszczającą, - nie poprawił ocen niedostatecznych ze sprawdzianów, testów i prac klasowych
III. Wymagania przedmiotowe
W tym rozdziale umieszczono treści z poszczególnych przedmiotów. Ze względu na dużą objetość nieumieszczamy ich na stronie.
IV. Kryteria oceny różnych obszarów aktywności ucznia
1. Test, sprawdzian, kartkówka- oceniane są następująco: OcenaWaga (%) Celujący - powyżej 100 Bardzo dobry - 100 – 90 Dobry - 89 – 70 Dostateczny - 69 – 50 Dopuszczający - 49 – 37,5 Niedostateczny - poniżej 37,5
2. Pisemne formy wypowiedzi: a) Dłuższe formy wypowiedzi – wypracowania: opowiadanie( opowiadanie z dialogiem), streszczenie, opis, charakterystyka postaci rzeczywistej i literackiej, sprawozdanie, list Kryteria oceny wypracowań: - Zgodność z tematem - Dobór treści - Realizacja formy wypowiedzi - Kompozycja-trójdzielne uporządkowanie tekstu - Język( komunikatywność, zasób i dobór słownictwa) - Pisownia( ortografia i interpunkcja) - Estetyka pracy Za każde kryterium nauczyciel przyznaje punkty, których sumę przelicza się na oceny zgodnie z przyjętą skalą procentową.
b) Krótkie formy wypowiedzi: notatka( w formie planu lub kilkuzdaniowa), proste pisma użytkowe( ogłoszenie, przepis, życzenia), instrukcja, zaproszenie Kryteria oceny - Zgodność z tematem i zawartość treściowa - Realizacja danej formy - Poprawność językowa i pisowni - Estetyka pracy Za każde kryterium nauczyciel przyznaje punkty, których sumę przelicza się na oceny zgodnie z przyjętą skalą procentową.
3. Odpowiedzi ustne: ZakresWaga(%) Wiedza i umiejętności - 80 Stosowanie języka przedmiotu - 10 Sposób prezentacji, w tym umiejętność formułowania myśli - 10
4. Zadania domowe- kryteria ocen uzależnione od formy sprawdzania.
5. Wygłaszanie tekstów z pamięci: Kryteria - Opanowanie pamięciowe tekstu - Poprawna dykcja, tempo, intonacja - Interpretacja tekstu - Ogólny wyraz artystyczny Za każde kryterium nauczyciel przyznaje punkty, których sumę przelicza się na oceny zgodnie z przyjętą skalą procentową.
6. Czytanie ze zrozumieniem (analiza prostych tekstów źródłowych) – kryteria ocen zależne od formy sprawdzania (test, odpowiedź, itp.).
7. Głośne czytanie: KryteriaLiczba punktów Czytanie płynne - 0 - 1 Odpowiednie tempo - 0 – 1 Poprawna dykcja - 0 – 1 Czytanie wyraziste, tzn. wyrażanie głosem uczuć i emocji - 0 – 1 Poprawna intonacja i zachowanie interpunkcji - 0 - 1 Uwaga: Punkty zagłośne czytanie przeliczane będą na oceny zgodnie z przyjętą skalą procentową – patrz punkt 1.
8. Praca w grupie: ZakresWaga(%) Poprawność merytoryczna - 60 Prezentacja - 20 Komunikacja podczas pracy - 10 Styl pracy - 10
9. Dyktando: Liczba błędówOcena Klasa VIKlasa IV i V 0 0-1 bdb 1 – 2 2-3 db 3 – 4 4-5 dst 5 6 dp 6 7 ndst Uwaga: 3 błędy interpunkcyjne = 1 błąd ortograficzny.
10. Praca indywidualna: posługiwanie się słownikiem, Pismem świętym, rocznikiem statystycznym, mapą, własna twórczość ucznia, wykonywanie poleceń, systematyczność, czynne uczestnictwo w lekcji. Kryteria ocen zależne od formy sprawdzania.
11. Prowadzenie i dokumentowanie hodowli: ZakresWaga(%) Przedmiot obserwacji - 40 Prowadzenie dokumentacji - 50 Terminowość - 10
12. Prowadzenie obserwacji mikroskopowych i doświadczeń: ZakresWaga(%) Posługiwanie się mikroskopem i sprzętem laboratoryjnym - 40 Dokładność - 20 Efekt pracy - 40
13. Prace długoterminowe: referat, projekt ZakresWaga(%) Samodzielność pracy - 10 Poprawność merytoryczna - 40 Ujęcie tematu - 20 Forma prezentacji - 10 Poprawność językowa - 10 Estetyka wykonania - 10
14. Działalność plastyczna: ZakresWaga(%) Prawidłowość rozwiązania problemu - 50 Oryginalność i pomysłowość pracy - 20 Kompozycja - 10 Ekspresja - 10 Estetyka pracy - 5 Terminowość oddania prac - 5
15. Działalność muzyczna – śpiew: ZakresWaga(%) Pamięciowe opanowanie utworu - 60 Śpiew czysty, poprawny intonacyjnie i rytmicznie - 20 Prezentacja utworu (postawa śpiewacza, zaangażowanie - 10 Opanowanie utworu w wyznaczonym czasie - 10
16. Praca z komputerem: ZakresWaga(%) Przygotowanie komputera do pracy - 10 Uruchomienie programu - 10 Umiejętność posługiwania się programem - 70 Obsługa drukarki - 10 17. Prace techniczne: ZakresWaga(%) Planowanie zadań technicznych - 10 Dokumentacja techniczna - 20 Dokładność, estetyka pracy - 20 Wkład pracy - 30 Zgodność z tematem - 20
18. Postawa (dotyczy lekcji wychowania fizycznego): ZakresWaga(%) Udział w zajęciach, strój - 10 Wysiłek wkładany w rozwój sprawności, zaangażowanie - 50 Pomoc uczniom słabszym - 10 Zdyscyplinowanie - 10 Radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych - 10 Prozdrowotny styl życia - 10
19. Umiejętności (dotyczy lekcji wychowania fizycznego): ZakresWaga(%) Stopień opanowania umiejętności ruchowych (co potrafię, jak wykonuję?) z zakresu wymagań programowych - 70 Stopień opanowania umiejętności organizacji zajęć w czasie lekcji na prośbę nauczyciela - 15 Współpraca z rówieśnikami i nauczycielem - 15
20. Wiadomości (dotyczy lekcji wychowania fizycznego): ZakresWaga(%) Organizacja, bezpieczeństwo, higiena zajęć ruchowych ( samokontrola, asekuracja, pomoc) - 35 Przepisy i terminologia poszczególnych dyscyplin sportu - 35 Zachowanie się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu - 15 Pierwsza pomoc - 15
21. Czytanie mapy: ZakresWaga(%) Wskazanie określonego miejsca na mapie (orientacja) - 50 Odnajdywanie kierunków geograficznych - 10 Określanie szerokości i długości geograficznej - 30 Czytanie legendy - 10
22. Konkursy: Miejsce w konkursie szkolnymWaga(%) I 90 – 100% II 89 – 80% III 79-70 Etap szkolny: I. miejsce – uczeń otrzymuje ocenę cząstkową 6, za II i III miejsce – 5. Miejsce przyznaje się po osiągnięciu odpowiedniej liczby punktów – zgodnie z oceną procentową (pkt 1) Etap gminny: I, II, III miejsce – uczeń otrzymuje ocenę cząstkową – 6. Za udział w konkursie rejonowym lub powiatowym – uczeń otrzymuje ocenę cząstkową – 6. Etap wojewódzki: I, II, III miejsce (laureat konkursu) – semestralna lub roczna ocena celująca.
23. Prowadzenie zeszytu Zakres Waga(%) Estetyka zeszytu - 1 Systematyczność w prowadzeniu - 2 Staranność zapisu - 1 Zachowanie elementów każdej lekcji - 1
24. W przypadku zastosowania elementu oceniania kształtującego – informacji zwrotnej – fakt oceniania pracy odnotowuje się literą ,,i” . Informacja zwrotna przekazywana jest w formie ustnej lub pisemnej (w zależności od uznania nauczyciela).
V. Sposoby gromadzenia informacji
1. Testy i sprawdziany przechowywane są w szkole. Sprawdziany przechowuje nauczyciel przedmiotu.
2. Oceny na bieżąco wpisywane są w dziennik lekcyjny.
3. W dzienniku lekcyjnym znajduje się zeszyt Uwag i pochwał.
4. Każdy wychowawca prowadzi kartę Ocenianie zachowania w klasie .
VI. Sposoby przekazywania informacji
1. Wszystkie informacje mogą być przekazane tylko uczniowi, jego rodzicom lub prawnym opiekunom.
2. Wszystkie poprawione prace klasowe, sprawdziany i kartkówki są przekazywane uczniowi. Uczeń ma prawo zgłosić nauczycielowi swoje zastrzeżenia do poprawionej pracy tylko na lekcji, na której nastąpiło oddanie prac. Sprawdziany i testy uczeń oddaje nauczycielowi na następnej lekcji. Sprawdziany są przechowywane w szkole do momentu ukończenia szkoły przez ucznia (do 30 sierpnia).
3. Uczeń ma prawo do wpisu każdej oceny do dzienniczka.
4. Nauczyciel przekazuje informacje o osiągnięciach, postępach i zachowaniu ucznia rodzicom poprzez kontakty bezpośrednie: a) podczas cotygodniowych dyżurów indywidualnych, b) podczas wspólnych dyżurów wszystkich nauczycieli, c) na zebraniach ogólnych z rodzicami.
4. Nauczyciel przekazuje informacje o osiągnięciach, postępach i zachowaniu ucznia rodzicom poprzez kontakty pośrednie: a) poprzez korespondencję listowną wysyłaną przez szkołę, b) adnotacje w notesie ucznia, c) w rozmowie telefonicznej wykonanej ze szkoły do rodziców.
5. Uczeń i rodzic uzyskują uzasadnienie każdej oceny.
6. Szczególnie ważne pisemne informacje przekazywane rodzicom pozostają w dokumentacji szkoły.
VII. Sposób ustalania oceny klasyfikacyjnej
Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej z poszczególnych przedmiotów stosuje się hierarchię ważności obszarów aktywności ucznia podlegających ocenie.
Język polski 1. Pisemne formy wypowiedzi, test, sprawdzian, dyktando. 2. Odpowiedzi ustne, kartkówki. 3. Praca indywidualna, praca w grupie. 4. Konkursy 5. Wygłaszanie tekstów z pamięci, głośne czytanie. 6. Prowadzenie zeszytu 7. Zadania domowe
Język niemiecki i język angielski 1. Testy, sprawdziany. 2. Odpowiedzi ustne, kartkówki. 3. Praca indywidualna. 4. Prowadzenie zeszytu 5. Zadania domowe. 6. Konkursy.
Przyroda 1. Testy. 2. Sprawdziany. 3. Odpowiedzi ustne. 4. Praca w grupie, praca indywidualna. 5. Prowadzenie i dokumentowanie obserwacji, prowadzenie obserwacji mikroskopowych doświadczeń, czytanie mapy. 6. Prace długoterminowe. 7. Prowadzenie zeszytu 8. Zadania domowe.
Matematyka 1. Testy, sprawdziany. 2. Kartkówki. 3. Odpowiedzi ustne. 4. Praca indywidualna, prace długoterminowe. 5. Praca w grupie, 6. Prowadzenie zeszytu, zadania domowe.
Wychowanie fizyczne 1. Postawa. 2. Umiejętności. 3. Wiadomości. 4. Konkursy, udział w zajęciach pozalekcyjnych.
Historia 1. Testy, sprawdziany. 2. Kartkówki, odpowiedzi ustne. 3. Praca indywidualna. 4. Czytanie tekstu ze zrozumieniem(analiza tekstów źródłowych). 5. Orientacja na mapie. 6. Prace długoterminowe. 7. Konkursy. 8. Prowadzenie zeszytu Plastyka 1. Działalność plastyczna . 2. Test, sprawdzian, odpowiedź ustna. 3. Prowadzenie zeszytu 4. Zadania domowe. 5. Prace dodatkowe, konkursy.
Muzyka 1. Działalność muzyczna. 2. Test, sprawdzian, odpowiedź ustna. 3. Prowadzenie zeszytu 4. Zadania domowe. 5. Prace dodatkowe, konkursy.
Technika 1. Prace techniczne. 2. Odpowiedzi ustne. 3. Test, sprawdzian, kartkówka. 4. Prowadzenie zeszytu. 5. Zadania domowe.
Informatyka 1. Praca z komputerem. 2. Odpowiedzi ustne. 3. Test, sprawdzian, kartkówka. 5. Zadania domowe. 6. Prowadzenie zeszytu. 7. Prace dodatkowe, konkursy.
Religia 1. Sprawdzian, test. 2. Odpowiedzi ustne, kartkówki. 3. Zadania domowe. 4. Praca w grupach. 5. Prowadzenie zeszytu. 6. Praca indywidualna. 7. Konkursy.