Strona główna
Ogłoszenia
Prawo szkolne
Statut szkoły
WSO- system oceniania
Ocenianie IV - VI
Ocenianie zachowania
Regulaminy
Konkursy
Udział w programach
Podręczniki 2010/2011
Zapisy do szkoły
Oddział przedszkolny
Klasa I 2010/2011
Nasze sukcesy
Kronika 2008/09
Zjazd Absolwentów
Odpowiedzi
Wynajem pomieszczeń
Schronisko młodzieżowe
Stowarzyszenie
Linki
Czy wiesz co jesz - program


                                                Postanowienia ogólne 

Przedmiotowy system oceniania obowiązuje we wszystkich klasach II etapu edukacyjnego. 
Elementy przedmiotowego systemu oceniania to:
- kontrakt z uczniami,
- wymagania edukacyjne,
- wymagania programowe,
- kryteria oceny obszarów aktywności ucznia,
- sposoby gromadzenia informacji,
- sposoby przekazywania informacji,
- kryteria wystawiania oceny końcowej.              

                                                   I. Kontrakt z uczniami      IV - VI

 1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.

2. Ocenie podlegają wszystkie wymienione aktywności ucznia.

3. Prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, odpowiedzi ustne, zadania domowe są obowiązkowe.
Praca klasowa - dłuższa wypowiedź pisemna na wybrany temat, pisana w czasie przynajmniej jednej godziny.
Sprawdzian - pisemne sprawdzenie wiadomości obejmujące swym zakresem treści z większej części materiału.
Kartkówka – pisemne sprawdzenie wiadomości obejmujące swym zakresem treści z trzech ostatnich lekcji, pisana na części powtórzeniowej lekcji (najwyżej 15 minut).

4. Termin i zakres prac klasowych i sprawdzianów jest podany z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.

5. Jeżeli uczeń był nieobecny na pracy klasowej lub sprawdzianie z przyczyn losowych to powinien ją napisać w terminie trzech dni po powrocie do szkoły lub na najbliższej lekcji.
W przypadku co najmniej tygodniowej nieobecności usprawiedliwionej termin ten przedłuża się do dziesięciu dni. Jeżeli usprawiedliwiona nieobecność jest dłuższa niż dwa tygodnie termin pisania pracy może być ustalony indywidualnie.

6. Nauczyciel jest zobowiązany oddać poprawiony sprawdzian w terminie dwóch tygodni.

7. Uczeń, który nie napisał pracy w uzgodnionym terminie otrzymuje ocenę niedostateczną.

8. Praca klasowa lub sprawdzian mogą być poprawione przez ucznia tylko jeden raz w terminie dwóch tygodni od oddania sprawdzonych prac i po swoich zajęciach lekcyjnych. Dokładny termin poprawy zostaje uzgodniony z wszystkimi poprawiającymi uczniami.

9. Poprawie podlegają prace, z których uczeń otrzymał ocenę 1, 2 lub 3.

10. Poprawa pracy klasowej lub sprawdzianu uwzględnia wymagania na wszystkie oceny.

11. Praca plastyczna, z której uczeń otrzymał ocenę niedostateczną może być poprawione przez ucznia tylko jeden raz w terminie do dwóch tygodni od oddania sprawdzonej pracy

12. Ocena uzyskana w wyniku poprawy pracy zostaje wpisana w dzienniku obok już uzyskanej.

13. Kartkówka jest niezapowiedzianą formą sprawdzenia wiadomości ucznia. Uczniowie
nieobecni na kartkówce nie mają możliwości napisania jej w innym terminie.

14. Zadanie domowe to wykonanie pracy pisemnej wskazanej przez nauczyciela, przygotowanie do lekcji i przygotowanie materiałów potrzebnych do następnej lekcji. Uczeń ma prawo do zgłoszenia dwukrotnego braku zadania domowego w ciągu semestru.
W przypadku nie zgłoszenia braku zadania domowego i stwierdzenia takiego faktu przez
nauczyciela, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

15. Zadanie domowe może być ocenione w formie kartkówki lub odpowiedzi przy tablicy.

16. Uczeń nieobecny tydzień lub dłużej ma prawo do nie oceniania w ciągu trzech dni.

17. Na koniec semestru nie przewiduje się sprawdzianu zaliczeniowego ani poprawiania ocen.
 
                                                 II. Wymagania edukacyjne

 Ocenę celującą otrzymuje uczeń, którego wiadomości i umiejętności wykraczają poza program nauczania:                                                                                                                                                                         - samodzielne podejmuje prace badawcze 
- korzysta z dodatkowych źródeł informacji i samodzielnie opracowuje referaty, prace literackie itp. 
- jest laureatem przedmiotowego konkursu wojewódzkiego lub konkursu ogólnopolskiego

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który w pełni opanował wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania i samodzielnie:
- stosuje posiadane wiadomości i umiejętności w sytuacjach problemowych,
- operuje pojęciami abstrakcyjnymi
- rozwiązuje zadania nieschematyczne
- łączy fakty w ciąg przyczynowo – skutkowy i wykrywa zależności,
- werbalizuje swoje poglądy, podając rzeczowe argumenty

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował większość wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania:
- stosuje posiadane wiadomości i umiejętności w sytuacjach typowych
- rozwiązuje zadania i problemy typowe
- łączy fakty w ciąg przyczynowo – skutkowy
- werbalizuje swoje poglądy, 
- dokonuje porównań i analizy informacji

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności niezbędne na danym etapie kształcenia i umożliwiające przyswajanie wiadomości i umiejętności niezbędnych do dalszego kształcenia: 
- rozwiązuje zadania najprostsze, przystępne i praktyczne
- rozumie pojęcia i definicje, potrafi je wyjaśnić własnymi słowami
- odtwarza pokazaną wcześniej sytuację

 Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności w minimalnym stopniu, nieprzekreślające jednak możliwości dalszego kształcenia: 
- przy pomocy nauczyciela rozwiązuje proste zadania 
- zapamiętuje najprostsze fakty i wiadomości,
- podejmuje próby włączenia się w działania edukacyjne, naśladuje pokazane sytuacje

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności przewidziane programem w stopniu minimalnym, a posiadane braki uniemożliwiają mu kształcenie na wyższym poziomie edukacyjnym:
- nie spełnił wymagań na ocenę dopuszczającą,
- nie poprawił ocen niedostatecznych ze sprawdzianów, testów i prac klasowych

                                               III. Wymagania przedmiotowe                                                                           

W tym rozdziale umieszczono treści z poszczególnych przedmiotów. Ze względu na dużą objetość nieumieszczamy ich na stronie.

                                             IV. Kryteria oceny różnych obszarów aktywności ucznia

1.  Test, sprawdzian, kartkówka- oceniane są następująco:
Ocena                 Waga (%)
Celujący             - powyżej 100
Bardzo dobry    - 100 – 90
Dobry                 - 89 – 70
Dostateczny      - 69 – 50
Dopuszczający  - 49 – 37,5
Niedostateczny  - poniżej 37,5

2.  Pisemne formy wypowiedzi:
a) Dłuższe formy wypowiedzi – wypracowania: opowiadanie( opowiadanie z dialogiem), 
     streszczenie, opis, charakterystyka postaci rzeczywistej i literackiej, sprawozdanie, list
Kryteria oceny wypracowań:
 - Zgodność z tematem
 - Dobór treści
 - Realizacja formy wypowiedzi
 - Kompozycja-trójdzielne uporządkowanie tekstu
 - Język( komunikatywność, zasób i dobór słownictwa)
 - Pisownia( ortografia i interpunkcja)
 - Estetyka pracy
Za każde kryterium nauczyciel przyznaje punkty, których sumę przelicza się na oceny zgodnie z przyjętą skalą procentową.

b) Krótkie formy wypowiedzi: notatka( w formie planu lub kilkuzdaniowa), proste pisma użytkowe( ogłoszenie, przepis, życzenia), instrukcja, zaproszenie
Kryteria oceny
 - Zgodność z tematem i zawartość treściowa
 - Realizacja danej formy
 - Poprawność językowa i pisowni
 - Estetyka pracy
Za każde kryterium nauczyciel przyznaje punkty, których sumę przelicza się na oceny zgodnie z przyjętą skalą procentową.

3. Odpowiedzi ustne:
Zakres                                             Waga(%)
Wiedza i umiejętności                  - 80
Stosowanie języka przedmiotu   - 10
Sposób prezentacji, w tym umiejętność formułowania myśli  - 10

4.  Zadania domowe- kryteria ocen uzależnione od formy sprawdzania.

5.   Wygłaszanie tekstów z pamięci:
Kryteria
 - Opanowanie pamięciowe tekstu
 - Poprawna dykcja, tempo, intonacja
 - Interpretacja tekstu
 - Ogólny wyraz artystyczny
Za każde kryterium nauczyciel przyznaje punkty, których sumę przelicza się na oceny zgodnie z przyjętą skalą procentową.

6.  Czytanie ze zrozumieniem (analiza prostych tekstów źródłowych) – kryteria ocen zależne od formy sprawdzania (test, odpowiedź, itp.).

7.   Głośne czytanie:
Kryteria                                    Liczba punktów
Czytanie płynne                      - 0 - 1
Odpowiednie tempo             - 0 – 1
Poprawna dykcja                   - 0 – 1
Czytanie wyraziste, tzn. wyrażanie głosem uczuć i emocji  - 0 – 1
Poprawna intonacja i zachowanie interpunkcji  - 0 - 1
Uwaga: Punkty za głośne czytanie przeliczane będą na oceny zgodnie z przyjętą skalą procentową – patrz punkt 1.

8.   Praca w grupie:
Zakres                                      Waga(%)
Poprawność merytoryczna      - 60
Prezentacja                                - 20
Komunikacja podczas pracy  - 10
Styl pracy                                    - 10

9.   Dyktando:
                  Liczba błędów                                     Ocena 
          Klasa VI           Klasa IV i V  
                 0                        0-1                                   bdb
            1 – 2                      2-3                                    db
            3 – 4                      4-5                                   dst
               5                           6                                      dp
               6                           7                                    ndst
Uwaga: 3 błędy interpunkcyjne = 1 błąd ortograficzny.

10.  Praca indywidualna: posługiwanie się słownikiem, Pismem świętym, rocznikiem statystycznym, mapą, własna twórczość ucznia, wykonywanie poleceń, systematyczność, czynne uczestnictwo w lekcji.
Kryteria ocen zależne od formy sprawdzania.

11. Prowadzenie i dokumentowanie hodowli:
Zakres                                       Waga(%)
Przedmiot obserwacji               - 40
Prowadzenie dokumentacji     - 50
Terminowość                             - 10

12.  Prowadzenie obserwacji mikroskopowych i doświadczeń: 
Zakres                                           Waga(%)
Posługiwanie się mikroskopem i sprzętem laboratoryjnym  - 40
Dokładność                                     - 20
Efekt pracy                                       - 40

13.  Prace długoterminowe: referat, projekt
Zakres                                 Waga(%)
Samodzielność pracy           - 10
Poprawność merytoryczna  - 40
Ujęcie tematu                         - 20
Forma prezentacji                  - 10
Poprawność językowa          - 10
Estetyka wykonania               - 10

14.  Działalność plastyczna:
Zakres                                   Waga(%)
Prawidłowość rozwiązania problemu  - 50
Oryginalność i pomysłowość pracy      - 20
Kompozycja                            - 10
Ekspresja                               - 10
Estetyka pracy                         - 5
Terminowość oddania prac - 5

15.  Działalność muzyczna – śpiew:
Zakres                                  Waga(%)
Pamięciowe opanowanie utworu  - 60
Śpiew czysty, poprawny intonacyjnie i rytmicznie - 20
Prezentacja utworu (postawa śpiewacza, zaangażowanie - 10
Opanowanie utworu w wyznaczonym czasie - 10                                                                                                 

16.  Praca z komputerem:
Zakres                                 Waga(%)
Przygotowanie komputera do pracy  - 10
Uruchomienie programu  - 10
Umiejętność posługiwania się programem  - 70
Obsługa drukarki  - 10
                                                                                                                                                                                         17.  Prace techniczne:
Zakres                                    Waga(%)
Planowanie zadań technicznych  - 10
Dokumentacja techniczna - 20
Dokładność, estetyka pracy - 20
Wkład pracy - 30
Zgodność z tematem - 20

18. Postawa (dotyczy lekcji wychowania fizycznego):
Zakres                                   Waga(%)
Udział w zajęciach, strój  - 10
Wysiłek wkładany w rozwój sprawności, zaangażowanie  - 50
Pomoc uczniom słabszym - 10
Zdyscyplinowanie - 10
Radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych - 10
Prozdrowotny styl życia  - 10

19. Umiejętności (dotyczy lekcji wychowania fizycznego):
Zakres                                   Waga(%)
Stopień opanowania umiejętności ruchowych (co potrafię, jak wykonuję?) z zakresu wymagań programowych  - 70
Stopień opanowania umiejętności organizacji zajęć w czasie lekcji na prośbę nauczyciela  - 15
Współpraca z rówieśnikami i nauczycielem  - 15                                                                                                     

20. Wiadomości (dotyczy lekcji wychowania fizycznego):
Zakres                                   Waga(%)
Organizacja, bezpieczeństwo, higiena zajęć ruchowych ( samokontrola, asekuracja, pomoc)  - 35
Przepisy i terminologia poszczególnych dyscyplin sportu  - 35
Zachowanie się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu  - 15
Pierwsza pomoc  - 15

21. Czytanie mapy:
Zakres                                    Waga(%)
Wskazanie określonego miejsca na mapie (orientacja)  - 50
Odnajdywanie kierunków geograficznych - 10
Określanie szerokości i długości geograficznej - 30
Czytanie legendy - 10

22. Konkursy:  
Miejsce w konkursie szkolnym        Waga(%)
                                           I                      90 – 100% 
                                          II                      89 – 80%
                                          III                     79-70
Etap szkolny: I. miejsce – uczeń otrzymuje ocenę cząstkową 6, za II i III miejsce – 5.
Miejsce przyznaje się po osiągnięciu odpowiedniej liczby punktów – zgodnie z oceną procentową (pkt 1)
Etap gminny: I, II, III miejsce – uczeń otrzymuje ocenę cząstkową – 6.
Za udział w konkursie rejonowym lub powiatowym – uczeń otrzymuje ocenę cząstkową – 6.
Etap wojewódzki: I, II, III miejsce (laureat konkursu) – semestralna lub roczna ocena celująca.

23. Prowadzenie zeszytu 
Zakres                               Waga(%)
Estetyka zeszytu    - 1
Systematyczność w prowadzeniu  - 2
Staranność zapisu  - 1
Zachowanie elementów każdej lekcji  - 1

24. W przypadku zastosowania  elementu oceniania kształtującego – informacji zwrotnej  – fakt oceniania pracy odnotowuje się literą ,,i” . Informacja zwrotna przekazywana jest w formie ustnej lub pisemnej (w zależności od uznania nauczyciela).

                                            V. Sposoby gromadzenia informacji

 1. Testy i sprawdziany przechowywane są w szkole. Sprawdziany przechowuje nauczyciel przedmiotu.

2. Oceny na bieżąco wpisywane są w dziennik lekcyjny.

3. W dzienniku lekcyjnym znajduje się zeszyt Uwag i pochwał.

4. Każdy wychowawca prowadzi kartę Ocenianie zachowania w klasie .
 

                                         VI. Sposoby przekazywania informacji

1. Wszystkie informacje mogą być przekazane tylko uczniowi, jego rodzicom lub prawnym opiekunom.

2. Wszystkie poprawione prace klasowe, sprawdziany i kartkówki są przekazywane uczniowi. Uczeń ma prawo zgłosić nauczycielowi swoje zastrzeżenia do poprawionej pracy tylko na lekcji, na której nastąpiło oddanie prac. Sprawdziany i testy uczeń oddaje nauczycielowi na następnej lekcji. Sprawdziany są przechowywane w szkole do momentu ukończenia szkoły przez ucznia (do 30  sierpnia).

3. Uczeń ma prawo do wpisu każdej oceny do dzienniczka.

4. Nauczyciel przekazuje informacje o osiągnięciach, postępach i zachowaniu ucznia rodzicom poprzez kontakty bezpośrednie:
a) podczas cotygodniowych dyżurów indywidualnych,
b) podczas wspólnych dyżurów wszystkich nauczycieli,
c) na zebraniach ogólnych z rodzicami.

4. Nauczyciel przekazuje informacje o osiągnięciach, postępach i zachowaniu ucznia rodzicom poprzez kontakty pośrednie:
a) poprzez korespondencję listowną wysyłaną przez szkołę,
b) adnotacje w notesie ucznia,
c) w rozmowie telefonicznej wykonanej ze szkoły do rodziców.

5. Uczeń i rodzic uzyskują uzasadnienie każdej oceny.

6. Szczególnie ważne pisemne informacje przekazywane rodzicom pozostają w dokumentacji szkoły.

                                          VII. Sposób ustalania oceny klasyfikacyjnej

Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej z poszczególnych przedmiotów stosuje się hierarchię ważności obszarów aktywności ucznia podlegających ocenie.

Język polski
1. Pisemne formy wypowiedzi, test, sprawdzian, dyktando.
2. Odpowiedzi ustne, kartkówki.
3. Praca indywidualna, praca w grupie.
4. Konkursy
5. Wygłaszanie tekstów z pamięci, głośne czytanie.
6. Prowadzenie zeszytu
7. Zadania domowe 

Język niemiecki i język angielski
1. Testy, sprawdziany.
2. Odpowiedzi ustne, kartkówki.
3. Praca indywidualna.
4. Prowadzenie zeszytu
5. Zadania domowe.
6.  Konkursy.
 
Przyroda
1. Testy.
2. Sprawdziany.
3. Odpowiedzi ustne.
4. Praca w grupie, praca indywidualna.
5. Prowadzenie i dokumentowanie obserwacji, prowadzenie obserwacji mikroskopowych
    doświadczeń, czytanie mapy.
6. Prace długoterminowe.
7. Prowadzenie zeszytu
8. Zadania domowe.

Matematyka
1. Testy, sprawdziany.
2. Kartkówki.
3. Odpowiedzi ustne.
4. Praca indywidualna, prace długoterminowe.
5. Praca w grupie,
6. Prowadzenie zeszytu, zadania domowe.

Wychowanie fizyczne
1. Postawa.
2. Umiejętności.
3. Wiadomości.
4. Konkursy, udział w zajęciach pozalekcyjnych.

Historia
1. Testy, sprawdziany.
2. Kartkówki, odpowiedzi ustne.
3. Praca indywidualna.
4. Czytanie tekstu ze zrozumieniem(analiza tekstów źródłowych).
5. Orientacja na mapie.
6. Prace długoterminowe.
7. Konkursy.
8. Prowadzenie zeszytu
 
Plastyka
1. Działalność plastyczna .
2. Test, sprawdzian, odpowiedź ustna.
3. Prowadzenie zeszytu
4. Zadania domowe.
5. Prace dodatkowe, konkursy.

Muzyka
1. Działalność muzyczna.
2. Test, sprawdzian, odpowiedź ustna.
3. Prowadzenie zeszytu
4. Zadania domowe.
5. Prace dodatkowe, konkursy.

Technika
1. Prace techniczne.
2. Odpowiedzi ustne.
3. Test, sprawdzian, kartkówka.
4. Prowadzenie zeszytu.
5. Zadania domowe.

Informatyka
1. Praca z komputerem.
2. Odpowiedzi ustne.
3. Test, sprawdzian, kartkówka.
5. Zadania domowe.
6. Prowadzenie zeszytu.
7. Prace dodatkowe, konkursy.

Religia
1. Sprawdzian, test.
2. Odpowiedzi ustne, kartkówki.
3. Zadania domowe.
4. Praca w grupach.
5. Prowadzenie zeszytu.
6. Praca indywidualna.
7. Konkursy.