Uczniowie klas szóstych – VI a w dniu 23.IX, a VI b w dniu 30. IX uczestniczyli w zajęciach terenowych pod hasłem „ Wędrówka wody”, które odbyły się w ramach projektu „Zielona Szkoła w Bninie” dzięki uprzejmości firmy Aquanet . Wycieczka była kolejnym etapem realizacji projektu opracowanego i realizowanego przez p. A. Półchłopek. Z góry pragniemy podziękować Aquanetowi za umożliwienie nam odbycia tak pouczającej lekcji.
Bóbr Plusk towarzyszył nam w podróży.
Celem zajęć prowadzonych przez nauczyciela przyrody, było zapoznanie: ze sposobem i miejscem pobierania wody z rzeki Warty, etapami produkcji wody pitnej, procesami uzdatniania wody i jej biomonitoringu, procesami i etapami oczyszczania ścieków na terenie Centralnej Oczyszczalni Ścieków, możliwościami wykorzystania biogazu oraz osadów. Równocześnie zajęcia miały na celu kształtowanie proekologicznej postawy oraz przekonania o potrzebie: racjonalnego gospodarowania zasobami wodnymi, oszczędzania wody we własnym domu, odpowiedzialności za jakość naszych wód. Na terenie Stacji Uzdatniania, gdzie towarzyszył nam Plusk, uczniowie poznali etapy produkcji wody. Przeszliśmy przez: hale odżelaziaczy, gdzie z wody płynącej pod dużym ciśnieniem usuwa się żelazo i mangan, hale filtrów, gdzie z wody usuwane są najmniejsze zawiesiny, zbiornik wody czystej, stację biomonitoringu wody, gdzie nad jej czystością czuwa 8 małży – szczeżuji, budynek chlorowni. Uczniowie nie spodziewali się, jak bardzo technologicznie skomplikowana, kosztowna oraz chroniona jest produkcja zwykłej, czystej wody. Trzecim miejscem naszej wędrówki była Centralna Oczyszczalnia Ścieków w Koziegłowach. Pierwszy etap oczyszczania mechanicznego to hala krat, potem piaskowniki i osadniki wstępne. Stamtąd ścieki przechodzą do części biologicznej - do reaktorów biologicznych, w których bakterie i pierwotniaki zjadają związki azotu i fosforu w warunkach tlenowych i niedoboru tlenu. Oczyszczony ściek trafia do osadników wtórnych, a stamtąd na powrót do Warty.
Tak kończy się „wędrówka wody” i nasze zajęcia.
„Po takich zajęciach zupełnie inaczej patrzy się na wodę lecącą z kranu” – mówili na zakończenie uczniowie.